A szabadonfutó az autóknál és bicikliknél

szabadonfutó
Szabadonfutó

A különféle járművek, berendezések kerekei és tárcsai több elemből épülnek fel, amik mind sajátos szerepet töltenek be. Fontos feladattal bír a szabadonfutó is, ami az adott masina tengelyének és kerekének agya között csak egyirányú nyomatékot és forgást ad át. Ez képes a másik irányban megszüntetni a kapcsolatot az agy és a tengely között.

Elméleti szinten a szabadonfutó még a kilincsműveknél is alkalmazható, de ez épp úgy beválhat az emelőberendezésekben, mint visszafutásgátló. A bicikliknél például sokszor megesik, hogy a hajtott kerék gyorsabban forog, mint a hajtó lánckerék. Ha pedig egy merev kapcsolat lenne a két kerék között, akkor a láncon keresztül visszafelé hajtaná a pedált a kerékpár.

Pontosan ezt akadályozza meg a korszerű szabadonfutó, ezért ennek a kerékpárba való beépítése nagyon fontos. Ezáltal a bringás pihentetni tudja a lábát akkor, amikor nem kell tekerjen. Igazából pontosan ilyen szituáció áll fenn a kocsiknál. Ezért itt is kell a szabadonfutó, mert különben ha a verda a lejtőn lefelé gurul és a sebességváltó kettesben van, a járgány visszafelé hajtaná a motort.